تبیان، دستیار زندگی

ماجرای مناظره فضال و ابو حنیفه چیست؟

ابوحنیفه اندکی تامل کرد و سپس سر بلند کرد و گفت: (به او بگو) در مکانت و منزلت و افتخار برای ابوبکر و عمر، همین بس، که آن دو نفر در کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مدفونند. (در حالی‌که علی بن ابی‌طالب، فرسنگ‌ها دورتر، در نجف خاک شده است.) آیا حجت و دلیل بر افضلیت و برتری آن دو، بر علی از این بهتر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مناظره فضال و ابو حنیفه
شاید بتوان یکی از ظریف‌ترین و در عین حال جامع‌ترین کلمات، در خصوص برتری نداشتن خلیفه‌ی اول و دوم بر امیرالمؤمنین را، گفتگو و مناظره بین فضّال[۱] از شاگردان مکتب امام صادق (علیه السلام) و ابوحنیفه در این خصوص دانست،[۲] که در آن، به بهترین شکل، بر غصبی بودن مکان دفن عمر و ابوبکر، اشاره شده است.
روزی «فضّال بن حسن فضال کوفی» به همراه یکی از دوستانش، با ابوحنیفه برخورد نمود، در حالی‌ که جمع کثیری از شاگردانش، در فقه و حدیث، گرداگرد او را گرفته بودند.
فضّال، به دوست همراهش گفت: والله دست از سر او بر نمی‌دارم، مگر این‌که جلو رفته و او را سر افکنده نمایم. دوستش به او گفت: تو که ابوحنیفه را می‌شناسی و از جایگاه و منزلت علمی و توان احتجاج او با خبری.
فضّال گفت: ساکت شو! هیچ دیده‌ای، حجت گمراهی، ب رحجت مؤمن برتری و علوّ پیدا کند؟

فضّال جلو رفت و سلام کرد، جمعیّت حاضر نیز، همه جواب سلام او را دادند.
فضّال رو به ابوحنیفه کرد و گفت: خدا رحمتت کند! من برادری دارم، که می‌گوید: بهترین خلق بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، علی بن ابی‌طالب (علیه السلام) است، امّا من به او می‌گویم: این‌گونه نیست، بلکه بهترین مردم بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ابوبکر و بعد از او عمر است. شما نظرتان چیست؟
ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو، چگونه علی را بر ابوبكر و عمر، مقدّم می‌داری، در حالی‌كه در غزوات و جنگ‌ها، پیامبر، ابوبكر و عمر را، نزد خود می‌نشاند و علی را به میدان جنگ و مبارزه می‌فرستاد و این خود دلیل است، كه پیامبر آنان را بیشتر از علی، دوست می‌داشته است.
فضال بن حسن گفت: اتفاقاً این سخن را به برادرم تذكر دادم، ولی او گفت: خدا در قرآن، در سوره‌ی نساء می‌فرماید: «فَضَّلَ اللهُ المُجاهِدینَ عَلَی القاعدینَ أجراً عَظیماً.[نساء/۹۵] پروردگار برتری داده است، مجاهدین را بر كسانی‌كه در گوشه‌ای خزیده‌اند، به اجر و مزدی بزرگ.» پس به‌ موجب این آیه، علی (علیه السّلام) افضل است، نه آن دو، كه از ترس در گوشه‌ای مخفی می‌شدند.

ابوحنیفه اندکی تامل کرد و سپس سر بلند کرد و گفت: (به او بگو) در مکانت و منزلت و افتخار برای ابوبکر و عمر، همین بس، که آن دو نفر در کنار قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مدفونند. (در حالی‌که علی بن ابی‌طالب، فرسنگ‌ها دورتر، در نجف خاک شده است.) آیا حجت و دلیل بر افضلیت و برتری آن دو، بر علی از این بهتر؟

فضّال گفت: من همین نکته را به او گفته‌ام، امّا او در پاسخ من گفته: مگر قرآن نخوانده‌ای؟ خداوند می‌فرماید: «یا أیّها الَّذینَ آمنوا لا تَدْخُلُوا بُیوتَ النَّبیِّ إلاّ أَنْ یُؤْذَنَ لَكُمْ.[احزاب/۵۳] ای كسانی‌كه ایمان آورده‌اید، داخل نشوید، در خانه‌های پیامبر (صلی الله علیه و آله)، مگر آن‌ كه به شما اجازه داده شود، و معلوم است، كه بدن شریف پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خانه‌ی شخصی خودش مدفون است و مسلّماً آن حضرت، در زمان حیاتش اجازه نداده بود، تا آن دو را در خانه‌اش دفن كنند و وارثین حضرت نیز راضی به دفن آن دو، در نزد پیغمبر نبودند، پس آن دو، در مكان غصبی مدفونند و این هرگز فضیلت نیست؛ و اگر آن مکان از خود ابوبکر و عمر بوده، و آن را به رسول خدا، هبه و هدیه نموده‌اند، پس با دفن شدنشان در آن مکان، کار خیلی زشتی کردند، چون با این کار، هدیه‌ای را که به آن حضرت بخشیدند، پس گرفتند و در آن تصرف نموده‌اند و این در حقیقت، نوعی خلف وعده و شکستن پیمان محسوب می‌گردد.

ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو عایشه و حفصه (دختران ابوبكر و عمر)، اجازه دادند كه در مقابل صداق و مهریه‌ی آن‌ها، ایشان را در آن‌ جا دفن نمایند.
فضال بن حسن گفت: اتفاقاً این سخن را نیز مطرح كردم، ولی او در جواب گفت: مگر خداوند در قرآن كریم نفرموده: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِی آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ.[احزاب/۵۰] ای پیامبر! ما حلال كردیم، بر تو زن‌هایی را كه صداق و مهریه‌ی آن‌ها را داده‌ای.» پس معلوم می‌شود، كه صداق آن‌ها در ذمّه‌ی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نبوده است.

ابوحنیفه دوباره مدتی را ساکت ماند و سر به‌ زیر افکند و گفت: به برادرت بگو: این مکان، نه برای آن دو نفر و نه برای رسول خدا، بلکه با توجّه به حقی که حفصه و عائشه در این زمین داشتند، در این زمین دفن گردیده‌اند.
فضال به ابوحنیفه گفت: (اتفاقاً) من همین مطلب را نیز به برادرم گفته‌ام، اما او در پاسخ من گفت: تو می‌دانی که وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از دنیا رفت، صاحب نه همسر بود و در حالی‌که هر یک از آن نه نفر، نسبت به آن مکان، یک هشتم بیشتر سهم الارث نداشته، در نتیجه برای هر کدام، یک وجب در یک وجب، مسافت جا بیشتر نمی‌ماند. آن وقت چگونه آن دو نفر این مقدار مکان اضافه را، اشغال و غصب نموده‌اند؟
و آن‌گاه از سوی دیگر، چه شده است، که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از پدرش ارث نمی‌برد؟ (و ابوبکر به این بهانه که پیامبران، از خود ارث به‌جا نمی‌گذارند، حضرت فاطمه را از فدک محروم می‌کند) امّا عائشه و حفصه، که همسران آن حضرت بودند، ارث می‌برند.

ابوحنیفه چون این مطالب را شنید، به اطرافیانش گفت: او را از من دور سازید، که او، خود رافضی خبیث می‌باشد.

پی‌نوشت:
[۱]. فضال بن الحسن بن فضال: «از متکلمان عصر امام صادق (علیه السلام)، که برای او مناظراتی با ابوحنیفه ذکر شده است.» موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانی، قم: اعتماد، ۱۴۱۸ق، ج۲، ص۱۸۲.
[۲].  الفصول المختارة، شیخ مفید، بیروت: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۴۱۴ق، ص۷۴. کنز الفوائد، کراجکی، قم: مكتبة المصطفوی، ۱۳۶۹ش، ص۱۳۵.   الاحتجاج، طبرسی، نجف: دار النعمان للطباعة والنشر، ۱۳۸۶ق، ج۲، ص۱۴۹.

منبع : شهر سوال
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.